Gyarmathy
Éva
Képességfejlesztés
és érdeklődés
Az érdeklődés térképének legfontosabb felhasználási
területe a képességfejlesztés.
Az Érdeklődés Térképe által
információt nyerhetünk az esetleg egyébként nem megjelenő képességek, képességdeficitek,
és sokszor az egyénnek a környezettől eltérő indíttatásai tekintetében.
A gardner-i felosztásnak
megfelelően mátrixon ábrázolhatók a tevékenységek, amelyekben a különböző
képességterületek találkoznak. Ezek a tevékenységek, eszközök lényegesek a
tehetség fejlődése, és a kompenzáció lehetősége miatt is.
A mátrix közepén átlósan halad
végig az a sor, amelyben a találkozási pont mindig egyazon területnek felel
meg. Ezek mindegyike ajánlható a terület iránt érdeklődőnek. A sorban és
oszlopban felsorolt tevékenységek is ugyanahhoz a területhez tartoznak, de már
egyéb képességekkel erőteljesebben kapcsolódnak.
A mátrix jobb-felső oldalán
vannak a fejlesztő tevékenységek. Ezek mind a tehetségfejlesztésben, mind a
kompenzációban jól használhatók. Ha valakinek két vagy több területen van
érdeklődése, akkor a találkozási pontokban vannak számára érdekes
tevékenységek. Ugyanezek a tevékenységek használhatók, ha az egyik terület
gyengeségét a másikkal igyekszünk csökkenteni. Az egyikben meglévő érdeklődés
húzóerő lehet a másiknak, a lemaradónak.
A bal-alsó oldalon a
tevékenységkörök ugyanígy használhatók a tehetség fejlesztésére és a
kompenzációra. Emellett a tehetség hosszabbtávú céljainak megtalálásában is
segítség lehet. Itt ugyanis olyan tevékenységek, foglalkozások vannak,
amelyekben két vagy több képesség együttes megléte esetén lehet valaki
kiváló.
Különböző térkép típusok és
jelentésük:
ˇ
Ha egy-egy területen kiemelkedő az egyén, akkor
lényeges ismerni azokat a tevékenységeket, amelyek oda tartoznak, hogy arra
irányulhasson.
ˇ
Ha egy érdeklődési területen belül egyszerre
kiemelkedőnek és lemaradónak mutatkozik valaki, akkor ez valamilyen rossz
tapasztalatot sejtet a terület valamely részén. Ugyanaz a tevékenységsor
használható a kompenzációban, mint a tehetségfejlesztésben, de fel kell
tárni az egyén érdeklődése ellentmodásainak hátterét.
ˇ
Ha nemcsak egy, hanem több érdeklődésterületen
kiemelkedő az egyén, akkor ezeknek a találkozási pontjában vannak olyan
tevékenységek, amelyekben sikeres lehet, és fejlődését segítik.
ˇ
Másrészről, ha az egyik területen gyenge, az a
másik területtel kompenzálható. Ehhez újra a találkozási pontokban megtalálható
eszközök, tevékenységek segítenek hozzá.
Az Érdeklődés Mátrix iránymutató az érdeklődésnek megfelelő tevékenységek megtalálásához