Bibliográfia
Gyarmathy Éva
Gyarmathy
É. (1985) Tanulási nehézségekkel küzdô gyerekek szelektív figyelem- és
emlékezet vizsgálata. Szakdolgozat, ELTE BTK, Budapest.
Gyarmathy É. (1987) A szelektív figyelem és az emlékezet kapcsolatának
vizsgálata. (Examination of the connection between selective attention and
memory) In: (Eds.) Hûvös É., Kósáné Ormai V. & P. Balogh K.:
Neveléslélektan (Educational Psychology) IV. 2. kötet. Tankönyvkiadó, Budapest,
566-583.
Gyarmathy É. (1991) Játékkatalógus:
tanulási zavarokkal küzdô gyerekek. (Games for children with specific learning
difficulties.) In: (szerk.) P. Balogh K.: Iskolapszichológia, (School-psychology)
20. ELTE, Budapest.
Herskovits
M. & Gyarmathy É. (1992) Tehetségidentifikáció. (identification of the gifted) Iskolakultúra, (2) 23-24. szám.
1993
Gyarmathy É. (1993) Önértékelés, képesség, siker.
Figyelô, (37), 2. szám.
Gyarmathy É
(1993) A tehetség meghatározása. Tehetség, (1)
Gyarmathy É. (1993) A siker lélektana. Tehetség, (2)
Herskovits M. & Gyarmathy É. (1993)
Kiegyensúlyozatlan intelligencia struktúrájú tehetséges gyerekek. (Gifted children with
unbalances intelligence structure.) Pszichológia, (13) 4, 523-550. old.
Gyarmathy É. & Herskovits M. (1993) Tehetségígéretek
azonosítása. In: (szerk.) Herskovits M. - Gyarmathy
É.: Vissza a holnapba. MTA Pszichológiai Intézete, Budapest. 1-9. old.
Gyarmathy
É. (1993) Tehetségkiválasztás és tehetséggondozás a gazdagítási programban. In:
(szerk.) Herskovits M. - Gyarmathy É.: Vissza a holnapba. MTA Pszichológiai
Intézete, Budapest. 41-57. old.
Gyarmathy É. & Herskovits M. (1993)
Tehetségidentifikáció a legújabb kutatások tükrében. In: (Szerk.) Balogh L .-
Herskovits M. A tehetségfejlesztés alapjai.
KLTE, Debrecen. 45- 51 old.
Konferencia
anyagok
Gyarmathy
É., Herskovits M.: Characteristics of Highly Able Children's Personality. in:
Gifted Globe, 10th World Congress on Gifted and Talented Education , August
8-13, 1993 Toronto, p. 98.
Gyarmathy
É., Herskovits M.: Technical preferences of highly able girls with an extremely
high PQ. in: VIth European Conference on Developmental Psychology - Book of
Abstracts, 1993 Bonn, p. 88.
Gyarmathy
É., Herskovits M.: Gifted children with an unbalanced intelligence structure
Test Use with Children and Youth: International Pathways to Progress.
International Conference on Educational Testing (June 27-30 1993) Oxford
University,
1994
Herskovits
M. & Gyarmathy É. (1994) Kérdések
és ellentmondások a tehetséges gyerekek kiválasztásában. Pszichológia, 1994,
(14), 4, p.515-534
Gyarmathy
É. (1994) A Renzulli modell felhasználásának lehetôségei a
tehetség-gondozásban. In: (szerk.) Herskovits M.-Balogh L.: Tehetség és
személyiség, KLTE, Debrecen.188-204 old.
Konferencia
anyagok
Gyarmathy
É.: Kíváncsiság, kreativitás és tehetség. In: Magyar Pszichológiai Társaság XI.
Országos Tudományos Naggyûlése, Debrecen, 1994. 47-48 old.
Gyarmathy
É.: Gifted Children's Early Years by Parental Interviews. In: Nurturing Talent,
ECHA IV. Conference, Nijmegen, 1994. p. 41.
1995
Herskovits
M. & Gyarmathy É. (1995) A tehetség feltárása. Új Pedagógiai Szemle,
XLV.évf. 10.szám, 41-51. old.
Herskovits
M. & Gyarmathy É. (1995) A tehetség megítélése. in: Tehetség és képességek.
(szerk) Balogh L., Herskovits M. & Tóth L., KLTE Pedagógiai-Pszichológiai
Tanszék, Debrecen, p. 170-184.
Herskovits
M. & Gyarmathy É. (1995) Kiváló képességû gyerekek követéses
vizsgálata. in: Tehetség és képességek, (szerk) Balogh L., Herskovits M. &
Tóth L., KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék, Debrecen, p. 184-199.
Gyarmathy
É. (1995) Kreatív tehetség és tanulási zavarok. in: (szerk) Balogh L.,
Herskovits M. & Tóth L.:Tehetség és képességek, Debrecen, p. 199-217.
Herskovits
M. & Gyarmathy É. (1995) Types of high ability: Highly able children with
an unbalanced intelligence structure. Europian Journal for High Ability, 6,
38-48.
Herskovits
M. & Gyarmathy É. (1995) Gifted children`s early years by parental
interviews. In: Nurturing Talent, (eds.) Michael W. Katzko, Franz J. Mönks, Van
Gorcum, Assen, The Netherlands, 58p.
Gyarmathy
É. & Telegdi Á. (1995) Ceruzaforgató. Segédanyag a tanulási zavarok
azonosításához és megelôzéséhez. MTA Pszichológiai Intézete, Budapest.
Gyarmathy
É. (1995) A Renzulli-modell felhasználásának lehetôségei a tehetséggondozásban.
in: A tehetségfejlesztés pszichológiája, (szerk) Balogh L., Herskovits M. &
Tóth L., KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék, Debrecen, p. 165-180.
Konferencia
anyagok
Gyarmathy
É. (1995) Developmental learning disabilities and giftedness in: Book of
Abstracts, VIIth European Conference on Developmental Psychology, 1995. Kraków,
p.178.
1996
Gyarmathy
É.(1996) Tanulási zavarokkal küzdô tehetséges gyerekek azonosítása.
(Identification of gifted children with specific learning difficulties) Ph.D.
disszertáció. Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen, 1996.
Balogh L. Gyarmathy É (1996) A tehetségfejlesztés pszichológiai alapjai In: Pszichológia a tanárképzésben, KLTE, Debrecen, 97-101. o.
Konferencia
anyagok
Gyarmathy
É. & Varga B.: Map of Interest by Gardner's Multiple Intelligences. In:
Creativity & Culture, ECHA Fifth Conference Abstracts, Wien, 1996, p. 22.
Gyarmathy
É.: Tanulási rendellenességet mutató kiemelkedô képességû gyerekek.
M.P.T. XII. Országos Tudományos Nagygyûlése, Budapest, 1996. p. 105.
Gyarmathy
É.: Coping with crisis and the social back-ground. Continuity and Change:
Organisations, groups, individuals in crisis - Coping strategies. ISPA XIX.
Colloquim, Eger, 1996.
1997
Gyarmathy
É. (1997) Gifted Children's Early Years by Parental Interviews. In:
Socialization and the child rearing practice. J. Sugár-Kádár (Ed.) Kossuth L.
University of Sciences, Debrecen, 207-214
1998
Gyarmathy
É. (1998) Tehetség és a
tanulási zavarokkal küzdô
kiemelkedô képességû gyerekek. (Giftedness and children
with specific learning difficulties) Magyar Pedagógia, 2. szám, 135-153.
Gyarmathy
É. (1998) Tanulási zavarok szindróma a szakirodalomban. (Specific learining
difficulties in the technical literature) Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. évf.
1998/10. 59-68.
Gyarmathy
É. (1998) Tanulási zavarok azonosítása és kezelése az óvodában és az iskolában.
(Identification and treatment of specific learning difficulties in the nursery
and primary school) Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. évf. 1998/11. 68-76
Gyarmathy
É. (1998) A tanulási zavarok terápiája. (Therapy of the specific learning
difficulties) Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. évf. 1998/12. 75-87.
Konferencia
anyagok
Gyarmathy
É. (1998) Holistic learners. Gifted children with learning disabilities. ECHA
Conference, Oxford.
1999
Gyarmathy
É. & Herskovits M. (1999) Képességek vizsgálata az érdeklődés térképének
segítségével. Egy új eljárás kidolgozása és az első gyakorlati tapasztalatok
tehetséges gyerekekkel végzett vizsgálatokban. Pszichológia, (19) 4, 437-458.
Gyarmathy
É. (1999) Pszichológiai szempontok az iskolai képességfejlesztésben. Új
Pedagógiai Szemle XLIX. Évfolyam, 12. 27-31.
Konferencia
anyagok
Gyarmathy
É. (1999) Identifying learning disabilities and high potential. Fenno-Hungarian
Conference, Szeged.
2000
Gyarmathy
É. (2000) Tanulási zavarok, átlagon felüli intelligencia és a MAWI-GY.
Pszichológia (20) 3. 243-270.
Gyarmathy
É. (2000) Holistic learners. Identifying gifted children with learning
disabilities. An experimental perspective. In. Ed. Montgomery, D.: Able
Underachievers. Whurr Publishers, London. 76-88.
Gyarmathy
É. & Smythe, I. (2000) Többnyelvűség és az olvasási zavarok.
(Multilingualism and reading difficulties) Erdélyi Pszichológiai Szemle,
December. 63-76.
Konferencia
anyagok
Gyarmathy É. (2000) Átlag feletti értelmi képességű tanulási zavarokkal küzdő gyerekek vizsgálata. Pszichológia 2000, a Magyar Pszichológiai Társaság konferenciája, Budapest. 307. old.
Gyarmathy É. (2000) High potential and
specific learning difficulties. Signs of unbalanced abilities in the WISC-R.
Talent for the New Millenium, VII. ECHA Conference, Debrecen, 2000 aug. 19-22. Absztrakt kötet 53. old.
Smythe, I. & Gyarmathy É. (2000)
Cognitive profiling of the gifted children. Talent for the New Millenium, ECHA
Conference, Debrecen. 2000
aug. 19-22. Absztrakt kötet 137. old.
Gyarmathy É. (2000) A
tehetséggondozás szerepe egy változó értékrendű társadalomban. Oktatási
Minisztérium "Az iskola mint az esélyteremtés, felemelkedés eszköze"
című konferenciája. Esztergom, okt. 12-13. 243. old
2001
Gyarmathy
É. (2001) Special Persons in the Early Years of Gifted Children. Mentors and
some of their effects. Educating Able Children, Volume 5, May. 13-18.
Gyarmathy É. (2001) A
képzőművészeti, zenei és matematikai tehetség pszichológiai vonatkozásai. (Psychological
aspects of the talents in art, music and mathematics) Erdélyi Pszichológiai Szemle, 2001,2,2:37-65
Gyarmathy
É. (2001) A tehetségről. (About Giftedness) Arany János Tehetséggondozó Program
Egyesülete, Miskolc.
Gyarmathy
É. (2001) Projektkönyv. Tehetséggondozó projektek készítése és használata. Project
book. (Creating
and using projects in the provision of the gifted) Arany János Tehetséggondozó
Program Egyesülete, Miskolc.
Gyarmathy
É. (2001) Gondolattérkép. (Mind Map) TaníTani, 18-19. 108-115. old
Gyarmathy É. (2001) A
tehetséggondozás szerepe egy változó értékrendű társadalomban. (Role of the
provision of the hifted in a sociaty with changing values) In (szerk) Tordai A.
és Zádor E.: Az iskola mint az esélyteremtés, felemelkedés eszköze. OM.
243-250.
Gyarmathy Éva (1998): A tehetséges és tanulási zavarokkal küzdő
kiemelkedő képességű gyerekek. In: Pedagógia és pszichológia, (Szerk.) Fehér
Irén, Comenius Bt, Pécs, 2001, 345-360
Konferencia
anyagok
Gyarmathy
É. (2001) Specific learning difficulties and high abilities. Signs in the
WISC-R. The 14th Biennal Conference of the World Council for Gifted
and Talented Children. The World of Information: Opportunities and Challenges
for the Gifted and Talented. 31 julio – 4 agosto 2001, Barcelona. Conference
Book, p.31.
Gyarmathy
Éva (2001) Átlag feletti értelmi képességű tanulási zavarokkal küzdő gyerekek
vizsgálata. Országos Neveléstudományi Konferencia 2001 október 25-26. Budapest
2002
Smythe, I, Gyarmathy É. & Everatt, J. (2002) Olvasási zavarok különböző nyelveken: egy
nyelvközi kutatás elméleti és gyakorlati kérdései. (Reading difficulties on
different languages: theoretical and practical issues of a cross-linguistic
study.) Pszichológia, (22), 4, 387-406.
Gyarmathy É. (2002) IQ és tehetség. (IQ and giftedness) Pszichológiai Szemle Könyvtára 5. Akadémiai Kiadó, Budapest. 127-154.
Gyarmathy Éva
(2002) Matematikai tehetség. (Mathematical giftedness) Új Pedagógiai Szemle,
LII. Évfolyam, május. 110-115.
Gyarmathy Éva
(2002) Képzőművészeti tehetség. (Gifted in arts) Új Pedagógiai Szemle, LII.
Évfolyam, június. 50-55.
Gyarmathy Éva
(2002) Zenei tehetség. (Gifted in music) Új Pedagógiai Szemle, LII. Évfolyam,
július-augusztus. 236-244.
Gyarmathy É. (2002) Alulteljesítő tehetségesek. (Underachiever gifted) Az általánostól a különösig. Pszichológia különszáma, Gondolat, Budapest. 251-275.
Gyarmathy
É. (2002) A harmadik évezred kihívásai és a tehetség új szemlélete (Challenges
of the third millenium and the new approach to the giftedness) Almanach 2002.
Magyar Tehetséggondozó Társaság, Budapest. 11-20.
Gyarmathy Éva (2002) A hiperaktivitás kezelése. Új Pedagógiai Szemle, LII. Évfolyam, november. 84-89.
Konferencia
anyagok
Gyarmathy É. (2002) Kiemelkedő képességek és tanulási zavarok A kettős különlegesség jelei a Wechsler-féle tesztekben. MPT Konferencia, Szeged, május 30-június 2.
Gyarmathy
É. & Smythe, I, (2002)
Cognitive profile in the identification of highly intelligent children with
specific learning difficulties. 8th ECHA Conference, Oct. 9-13.
Book of Abstracts
p.49.
Gyarmathy É. (2002) Specifikus tanulási zavarok és a személyiség fejlődése. II. Neveléstudományi Konferencia, Budapest, október 24-26.
Gyarmathy É. (2002) Gondolkodás tanulás közben – gondolattérkép készítése. “A tanulás tanítása” Megyei Konferencia, Tatabánya, október 29.
Gyarmathy É. (2002) A tehetség fejlesztése hétfőtől péntekig – tehetség az osztályteremben. “Az iskolai tehetséggondozás gyakorlata.” Fővárosi Konferencia, Budapest, november 12.
2003
Gyarmathy
É. (2003) Projektek a tehetséggondozásban (Projekts in the gifted provision)
TaníTani, 22-23. 41-64. old.
Smythe, I, Everatt, J Gyarmathy, E, Ho,
CS-H & Groeger, JA (2003). Short-term memory and
literacy: a cross-language comparison. Educational and Child Psychology, 20,
37-50.
Gyarmathy
É. (2003) Tehetséggondozás – Szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű kiemelkedő
képességekkel rendelkező gyerekek alulteljesítése. (Gifted provision –
underachievement of the social-economically disadvantageous children) TaníTani,
24-25. 70-78. old.
Gyarmathy
É. (2003) Gondolattérkép. (Mind Map) Tanulásmódszertani évkönyv 2003-2004.
Metódus-Tan, Budapest. 167-174. old
Gyarmathy É. (2003) Tehetséges tanárok a tehetségekért. In:
Pedagógusképzés, 3-4. sz. 105-112.
Konferencia anyagok
Gyarmathy É., Smythe, I & Gábor Gy. (2003) Olvasási nehézségek összehasonlító vizsgálatában
használt eljárások magyar nyelvű változata. EDA konferencia
Gyarmathy É. (2003)
Tehetünk a tehetségért. Az európai tanulási tér és a magyar
neveléstudomány. II. Országos Neveléstudományi Konferencia 2003. október 9- 11.
Kivonatok 100.o.
2004
Gyarmathy É. (2004) Mi a specifikus tanulási zavar? (What does it mean ‘specific
learning difficulties?) Tan-Műhely, 118-124.old.
Gyarmathy É. (2004)
Social-culturally disadvantegeous gifted. In. Educational Technology for Gifted
Education from Information Age to Knowledge Era, ECHA Conference CD,
htm/files/216.pdf
Gyarmathy É. (2004)
Research on Dyslexia in Hungarian. (Ed) Smythe, I, Everatt, J & Salter, R.:
International Book of Dyslexia. A cross language comparision and practice
guide.123-132.
Gyarmathy É. & Vassné Kovács Emőke (2004) Dyslexia in
Hungary. A guide to practice and resources. (Ed) Smythe, I, Everatt, J &
Salter, R.: International Book of Dyslexia. 116-121.
Gyarmathy É. és Kunné Szörényi Katalin (2004) Alulteljesítő tehetségesek
alternatív oktatása. Educatio, 13. évf. 1. szám. 27-38.
Gyarmathy É. (2004) Gondolkodás és tanulás gondolattérképpel (Learning and reasoning by
Mind Map) In. (szerk) Márkné Ettlinger Zsuzsanna, Táp Ferencné, Földes Tamás:
Tanítunk - tanulunk,de hogyan?! Az oktatáskultúra irányzatai a tudásalapú társadalomban.
"Fogjuk a kezed" Egyesület, Sopron. 186-193.old.
Everatt, J, Smythe, I,
Ocampo, D and Gyarmathy, E (2004). Issues in the assessment of literacy-related
difficulties across language backgrounds: A cross-language comparison. Journal
of Research in Reading, 27, 141-151.
Konferencia anyagok
Gyarmathy É. (2004) Szocio-kulturálisan hátrányos tehetségek. MPT Konferencia, Debrecen, május 27-29. Előadás-kivonatok, 205-206.
Gyarmathy É. (2004)
Social-culturally disadvantegeous gifted. ECHA Conference, Pamplona Book of
Abstarcts, 86.
Everatt, J, Reid, G, Smythe, I, Gyarmathy, E and Oztoycan, E (2004). Learning, thinking and language: cross cultural comparisons. Paper presented at the British Dyslexia Association Conference, Warwick, UK.
2005
Gyarmathy É. (2005) Double exceptionality. In: Special Educational Needs in
Europe Teaching languages to learners with special needs. European Commission. DG EAC 23 03 LOT 3.
http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/doc/special_en.pdf, pp 73-74
Gyarmathy É. (2005)
Átlagostól eltérő gyermekek. In (Szerk) Márkné Ettlinger Zs, Táp F.-né és
Fóldes T.: Szocializált esélyteremtő oktatás és/vagy az oktatás esélyteremtése,
szocializációja? Fogjuk a Kezed Egyesület, 67-72.
Konferencia anyagok
Gyarmathy Éva és mtsai (2005) A Napkör munkacsoport és a Napkör
mentálhigiénés Alapítvány tevékenysége. Pszichoterápia és tanácsadás a
társadalmi változásban. A Pszichoterápia szakfolyóirat különszáma. 62. old.
Gyarmathy É. (2005) Miért tanul
és miért nem tanul a gyerek? Mestersége Tanító. Konferencia, Szeged, november 18-19.
Előadás.
2006
Gyarmathy É. (2006) A tehetség – fogalma, összetevői, típusai, azonosítása. ELTE Kiadó, Budapest.
Konferencia anyagok
Gyarmathy É. (2006)
Eltérő családi hátterű kiemelkedő képességű gyerekek motivációs és
értékvizsgálata. MPT Konferencia, Budapest
Gyarmathy É. (2006) Kognitív profil és képességfejlesztés. Agria
Media 2006 Konferencia Book of Abstracts 91, Eger.
Gyarmathy E. (2006) Unseen minority – gifted children with specific learning difficulties. Dyslexia as a Life Span Problem. 15th Anniversary Conference of Polish Dyslexia Association. Gdansk.
2007
Gyarmathy É. (2007) A
tehetség – Háttere és gondozásának gyakorlata. (Giftedness – Background and
practice) ELTE Kiadó, Budapest.
Gyarmathy É. (2007) The Treatment of
Specific Learning Difficulties in the
Classroom. (Szerk) Dávid M, Estefáné Varga M. és Ludányi
Á.: Tanulmányok a pszichológiai
tudományok köréből, az Eszterházy Károly Főiskola Tudományos Közleményei, Új
sorozat XXXIII. kötet, Eger. 13-26.
Gyarmathy E. (2007)
Education and lifelong learning. In. Ian Smythe (Ed): Dyslexia: A guide for
individuals.
Gyarmathy É. (2007) Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. (Dyslexia. Specific Teaching Difficulties) Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.
Gyarmathy É. (2007) The social-culturally disadvantaged gifted and the
ADHD. World Conference Book, Distinguished Academic Performance.
Konferencia anyagok
Gyarmathy É. (2007) The
social-culturally disadvantaged gifted and the ADHD. From Local to Global World Conference for
Giftedness.
Gyarmathy É. (2007) Environment and Dyslexia. Second All-European Dyslexia Conference. Keynote lecture on the Conference of the
European Dyslexia Assocciation, November 16th-18th.
2008
Smythe, I; Everatt, J;
Al-Menaye, N; He, Xianyou; Capellini, S; Gyarmathy, E; Siegel, L.S. (2008)
Predictors of Word-Level Literacy amongst Grade 3 Children in Five Diverse
Languages. Dyslexia, Aug v14 n3
pp70-187.
Konferencia anyagok
Gyarmathy É. (2008) Hyperactivitive person - patient, rebel, gifted. From Giftedness in Childhood to Successful Intelligence in Adulthood. 11th International Conference of ECHA. Book of Abstracts p 64.
Szabó Z., Gyarmathy É.
(2008) Kognitív Profil Teszt és on-line implementációja. VIII. Országos
Neveléstudományi Konferencia Magyar Tudományos Akadémia 2008. november
13-15.
Szabó Z, Gyarmathy É.
(2008) Angol nyelv oktatása diszlexiásoknak. CallDsc. VIII. Országos
Neveléstudományi Konferencia Magyar Tudományos Akadémia 2008. november
13-15.
2009
Gyarmathy É. (2009)
Kognitív Profil Teszt. Iskolakultúra 3-4.
Gyarmathy É. (2009)
Atipikus agy és a tehetség I. - Tehetség és a neurológia hátterű
teljesítményzavarok valamint az Asperger szindróma. Pszichológia.
Gyarmathy É. (2009)
Atipikus agy és a tehetség II. - Az átütő tehetség és a tehetségvizsgálatok ma.
Pszichológia.