­Bibliográfia

Gyarmathy Éva

 

 

Gyarmathy É. (1985) Tanulási nehézségekkel küzdô gyerekek szelektív figyelem- és emlékezet vizsgálata. Szakdolgozat, ELTE BTK, Budapest.

Gyarmathy É. (1987) A szelektív figyelem és az emlékezet kapcsolatának vizsgálata. (Examination of the connection between selective attention and memory) In: (Eds.) Hûvös É., Kósáné Ormai V. & P. Balogh K.: Neveléslélektan (Educational Psychology) IV. 2. kötet. Tankönyvkiadó, Budapest, 566-583.

Gyarmathy É. (1991) Játékkatalógus: tanulási zavarokkal küzdô gyerekek. (Games for children with specific learning difficulties.)  In: (szerk.) P. Balogh K.: Iskola­pszichológia, (School-psychology) 20. ELTE, Budapest.

Herskovits M. & Gyarmathy É. (1992) Tehetségidentifikáció.  (identification of the gifted) Iskolakultúra, (2) 23-24. szám.

 

1993

Gyarmathy É. (1993) Önértékelés, képesség, siker. Figyelô, (37),  2. szám.

Gyarmathy É  (1993) A tehetség meghatározása. Tehetség, (1)

Gyarmathy É. (1993) A siker lélektana. Tehetség, (2)

Herskovits M. & Gyarmathy É. (1993) Kiegyensúlyozatlan intelligencia struktúrájú tehetséges gyerekek. (Gifted children with unbalances intelligence structure.) Pszichológia, (13) 4, 523-550. old.

Gyarmathy É. & Herskovits M. (1993) Tehetségígéretek azonosítása.  In: (szerk.) Herskovits M. - Gyarmathy É.: Vissza a holnapba. MTA Pszichológiai Intézete, Budapest. 1-9. old.

Gyarmathy É. (1993) Tehetségkiválasztás és tehetséggondozás a gazdagítási programban. In: (szerk.) Herskovits M. - Gyarmathy É.: Vissza a holnapba. MTA Pszichológiai Intézete, Budapest. 41-57. old.

 Gyarmathy É. & Herskovits M. (1993) Tehetségidentifikáció a legújabb kutatások tükrében. In: (Szerk.) Balogh L .- Herskovits M. A tehetségfejlesztés alapjai.  KLTE, Debrecen. 45- 51 old.

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É., Herskovits M.: Characteristics of Highly Able Children's Personality. in: Gifted Globe, 10th World Congress on Gifted and Talented Education , August 8-13, 1993 Toronto, p. 98.

Gyarmathy É., Herskovits M.: Technical preferences of highly able girls with an extremely high PQ. in: VIth European Conference on Developmental Psychology - Book of Abstracts, 1993 Bonn, p. 88.

Gyarmathy É., Herskovits M.: Gifted children with an unbalanced intelligence structure Test Use with Children and Youth: International Pathways to Progress. International Conference on Educational Testing (June 27-30 1993) Oxford University,

 

1994

Herskovits M. & Gyarmathy É. (1994)  Kérdések és ellentmondások a tehetséges gyerekek kiválasztásában. Pszichológia, 1994, (14), 4, p.515-534

Gyarmathy É. (1994) A Renzulli modell felhasználásának lehetôségei a tehetség-gondozásban. In: (szerk.) Herskovits M.-Balogh L.: Tehetség és személyiség,  KLTE,  Debrecen.188-204 old.

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É.: Kíváncsiság, kreativitás és tehetség. In: Magyar Pszichológiai Társaság XI. Országos Tudományos Naggyûlése, Debrecen, 1994. 47-48 old.

Gyarmathy É.: Gifted Children's Early Years by Parental Interviews. In: Nurturing Talent, ECHA IV. Conference, Nijmegen, 1994. p. 41.

 

1995

Herskovits M. & Gyarmathy É. (1995) A tehetség feltárása. Új Pedagógiai Szemle, XLV.évf. 10.szám, 41-51. old.

Herskovits M. & Gyarmathy É. (1995) A tehetség megítélése. in: Tehetség és képességek. (szerk) Balogh L., Herskovits M. & Tóth L., KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék, Debrecen, p. 170-184.

Herskovits M. & Gyarmathy É. (1995) Kiváló képességû gyerekek követéses vizsgálata. in: Tehetség és képességek, (szerk) Balogh L., Herskovits M. & Tóth L., KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék, Debrecen, p. 184-199.

Gyarmathy É. (1995) Kreatív tehetség és tanulási zavarok. in: (szerk) Balogh L., Herskovits M. & Tóth L.:Tehetség és képességek, Debrecen, p. 199-217.

Herskovits M. & Gyarmathy É. (1995) Types of high ability: Highly able children with an unbalanced intelligence structure. Europian Journal for High Ability, 6, 38-48.

Herskovits M. & Gyarmathy É. (1995) Gifted children`s early years by parental interviews. In: Nurturing Talent, (eds.) Michael W. Katzko, Franz J. Mönks, Van Gorcum, Assen, The Netherlands, 58p.

Gyarmathy É. & Telegdi Á. (1995) Ceruzaforgató. Segédanyag a tanulási zavarok azonosításához és megelôzéséhez. MTA Pszichológiai Intézete, Budapest.

Gyarmathy É. (1995) A Renzulli-modell felhasználásának lehetôségei a tehetséggondozásban. in: A tehetségfejlesztés pszichológiája, (szerk) Balogh L., Herskovits M. & Tóth L., KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék, Debrecen, p. 165-180.

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (1995) Developmental learning disabilities and giftedness in: Book of Abstracts, VIIth European Conference on Developmental Psychology, 1995. Kraków, p.178.

 

 

1996

Gyarmathy É.(1996) Tanulási zavarokkal küzdô tehetséges gyerekek azonosítása. (Identification of gifted children with specific learning difficulties) Ph.D. disszertáció. Kossuth Lajos Tudományegyetem, Debrecen, 1996.

Balogh L. Gyarmathy É (1996) A tehetségfejlesztés pszichológiai alapjai In: Pszichológia a tanárképzésben, KLTE, Debrecen, 97-101. o.

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. & Varga B.: Map of Interest by Gardner's Multiple Intelligences. In: Creativity & Culture, ECHA Fifth Conference Abstracts, Wien, 1996, p. 22.

Gyarmathy É.: Tanulási rendellenességet mutató kiemelkedô képességû gyerekek. M.P.T. XII. Országos Tudományos Nagygyûlése, Budapest, 1996. p. 105.

Gyarmathy É.: Coping with crisis and the social back-ground. Continuity and Change: Organisations, groups, individuals in crisis - Coping strategies. ISPA XIX. Colloquim, Eger, 1996.

 

1997

Gyarmathy É. (1997) Gifted Children's Early Years by Parental Interviews. In: Socialization and the child rearing practice. J. Sugár-Kádár (Ed.) Kossuth L. University of Sciences, Debrecen, 207-214

 

 

1998

Gyarmathy É. (1998) Tehetség  és  a  tanulási  zavarokkal  küzdô  kiemelkedô  képességû  gyerekek. (Giftedness and children with specific learning difficulties) Magyar Pedagógia, 2. szám, 135-153.

Gyarmathy É. (1998) Tanulási zavarok szindróma a szakirodalomban. (Specific learining difficulties in the technical literature) Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. évf. 1998/10. 59-68.

Gyarmathy É. (1998) Tanulási zavarok azonosítása és kezelése az óvodában és az iskolában. (Identification and treatment of specific learning difficulties in the nursery and primary school) Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. évf. 1998/11. 68-76

Gyarmathy É. (1998) A tanulási zavarok terápiája. (Therapy of the specific learning difficulties) Új Pedagógiai Szemle, XLVIII. évf. 1998/12. 75-87.

 

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (1998) Holistic learners. Gifted children with learning disabilities. ECHA Conference, Oxford.

 

 

1999

Gyarmathy É. & Herskovits M. (1999) Képességek vizsgálata az érdeklődés térképének segítségével. Egy új eljárás kidolgozása és az első gyakorlati tapasztalatok tehetséges gyerekekkel végzett vizsgálatokban. Pszichológia, (19) 4, 437-458.

Gyarmathy É. (1999) Pszichológiai szempontok az iskolai képességfejlesztésben. Új Pedagógiai Szemle XLIX. Évfolyam, 12. 27-31.

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (1999) Identifying learning disabilities and high potential. Fenno-Hungarian Conference, Szeged.

 

 

2000

Gyarmathy É. (2000) Tanulási zavarok, átlagon felüli intelligencia és a MAWI-GY. Pszichológia (20) 3. 243-270.

Gyarmathy É. (2000) Holistic learners. Identifying gifted children with learning disabilities. An experimental perspective. In. Ed. Montgomery, D.: Able Underachievers. Whurr Publishers, London. 76-88.

Gyarmathy É. & Smythe, I. (2000) Többnyelvűség és az olvasási zavarok. (Multilingualism and reading difficulties) Erdélyi Pszichológiai Szemle, December. 63-76.

 

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (2000) Átlag feletti értelmi képességű tanulási zavarokkal küzdő gyerekek vizsgálata. Pszichológia 2000, a Magyar Pszichológiai Társaság konferenciája, Budapest. 307. old.

Gyarmathy É. (2000) High potential and specific learning difficulties. Signs of unbalanced abilities in the WISC-R. Talent for the New Millenium, VII. ECHA Conference, Debrecen, 2000 aug. 19-22. Absztrakt kötet 53. old.

Smythe, I. & Gyarmathy É. (2000) Cognitive profiling of the gifted children. Talent for the New Millenium, ECHA Conference, Debrecen. 2000 aug. 19-22. Absztrakt kötet 137. old.

Gyarmathy É. (2000) A tehetséggondozás szerepe egy változó értékrendű társadalomban. Oktatási Minisztérium "Az iskola mint az esélyteremtés, felemelkedés eszköze" című konferenciája. Esztergom, okt. 12-13. 243. old

 

 

2001

Gyarmathy É. (2001) Special Persons in the Early Years of Gifted Children. Mentors and some of their effects. Educating Able Children, Volume 5, May. 13-18.

Gyarmathy É. (2001) A képzőművészeti, zenei és matematikai tehetség pszichológiai vonatkozásai. (Psychological aspects of the talents in art, music and mathematics) Erdélyi Pszichológiai Szemle, 2001,2,2:37-65

Gyarmathy É. (2001) A tehetségről. (About Giftedness) Arany János Tehetséggondozó Program Egyesülete, Miskolc.

Gyarmathy É. (2001) Projektkönyv. Tehetséggondozó projektek készítése és használata. Project book. (Creating and using projects in the provision of the gifted) Arany János Tehetséggondozó Program Egyesülete, Miskolc.

Gyarmathy É. (2001) Gondolattérkép. (Mind Map) TaníTani, 18-19. 108-115. old

Gyarmathy É. (2001) A tehetséggondozás szerepe egy változó értékrendű társadalomban. (Role of the provision of the hifted in a sociaty with changing values) In (szerk) Tordai A. és Zádor E.: Az iskola mint az esélyteremtés, felemelkedés eszköze. OM. 243-250.

Gyarmathy Éva (1998): A tehetséges és tanulási zavarokkal küzdő kiemelkedő képességű gyerekek. In: Pedagógia és pszichológia, (Szerk.) Fehér Irén, Comenius Bt, Pécs, 2001, 345-360

 

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (2001) Specific learning difficulties and high abilities. Signs in the WISC-R. The 14th Biennal Conference of the World Council for Gifted and Talented Children. The World of Information: Opportunities and Challenges for the Gifted and Talented. 31 julio – 4 agosto 2001, Barcelona. Conference Book, p.31.

Gyarmathy Éva (2001) Átlag feletti értelmi képességű tanulási zavarokkal küzdő gyerekek vizsgálata. Országos Neveléstudományi Konferencia 2001 október 25-26. Budapest

 

2002

Smythe, I, Gyarmathy É. & Everatt, J. (2002) Olvasási zavarok különböző nyelveken: egy nyelvközi kutatás elméleti és gyakorlati kérdései. (Reading difficulties on different languages: theoretical and practical issues of a cross-linguistic study.) Pszichológia, (22), 4, 387-406.

Gyarmathy É. (2002) IQ és tehetség. (IQ and giftedness) Pszichológiai Szemle Könyvtára 5. Akadémiai Kiadó, Budapest. 127-154.

Gyarmathy Éva (2002) Matematikai tehetség. (Mathematical giftedness) Új Pedagógiai Szemle, LII. Évfolyam, május. 110-115.

Gyarmathy Éva (2002) Képzőművészeti tehetség. (Gifted in arts) Új Pedagógiai Szemle, LII. Évfolyam, június. 50-55.

Gyarmathy Éva (2002) Zenei tehetség. (Gifted in music) Új Pedagógiai Szemle, LII. Évfolyam, július-augusztus. 236-244.

Gyarmathy É. (2002) Alulteljesítő tehetségesek. (Underachiever gifted) Az általánostól a különösig. Pszichológia különszáma, Gondolat, Budapest. 251-275.

Gyarmathy É. (2002) A harmadik évezred kihívásai és a tehetség új szemlélete (Challenges of the third millenium and the new approach to the giftedness) Almanach 2002. Magyar Tehetséggondozó Társaság, Budapest. 11-20.

Gyarmathy Éva (2002) A hiperaktivitás kezelése. Új Pedagógiai Szemle, LII. Évfolyam, november. 84-89.

 

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (2002) Kiemelkedő képességek és tanulási zavarok A kettős különlegesség jelei a Wechsler-féle tesztekben. MPT Konferencia, Szeged, május 30-június 2.

Gyarmathy É. & Smythe, I, (2002) Cognitive profile in the identification of highly intelligent children with specific learning difficulties. 8th ECHA Conference, Oct. 9-13. Book of Abstracts p.49.

Gyarmathy É. (2002) Specifikus tanulási zavarok és a személyiség fejlődése. II. Neveléstudományi Konferencia,  Budapest, október 24-26.

Gyarmathy É. (2002) Gondolkodás tanulás közben – gondolattérkép készítése. “A tanulás tanítása” Megyei Konferencia,  Tatabánya, október 29.

Gyarmathy É. (2002) A tehetség fejlesztése hétfőtől péntekig – tehetség az osztályteremben.  “Az iskolai tehetséggondozás gyakorlata.” Fővárosi Konferencia, Budapest, november 12.

 

2003

Gyarmathy É. (2003) Projektek a tehetséggondozásban (Projekts in the gifted provision) TaníTani, 22-23. 41-64. old.

Smythe, I, Everatt, J Gyarmathy, E, Ho, CS-H & Groeger, JA (2003). Short-term memory and literacy: a cross-language comparison. Educational and Child Psychology, 20, 37-50.

Gyarmathy É. (2003) Tehetséggondozás – Szocio-kulturálisan hátrányos helyzetű kiemelkedő képességekkel rendelkező gyerekek alulteljesítése. (Gifted provision – underachievement of the social-economically disadvantageous children) TaníTani, 24-25. 70-78. old.

Gyarmathy É. (2003) Gondolattérkép. (Mind Map) Tanulásmódszertani évkönyv 2003-2004. Metódus-Tan, Budapest. 167-174. old

Gyarmathy É. (2003) Tehetséges tanárok a tehetségekért. In: Pedagógusképzés, 3-4. sz. 105-112.

 

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É., Smythe, I & Gábor Gy. (2003) Olvasási nehézségek összehasonlító vizsgálatában használt eljárások magyar nyelvű változata. EDA konferencia

Gyarmathy É. (2003) Tehetünk a tehetségért. Az európai tanulási tér és a magyar neveléstudomány. II. Országos Neveléstudományi Konferencia 2003. október 9- 11. Kivonatok 100.o.

 

2004

Gyarmathy É. (2004) Mi a specifikus tanulási zavar? (What does it mean ‘specific learning difficulties?) Tan-Műhely, 118-124.old.

Gyarmathy É. (2004) Social-culturally disadvantegeous gifted. In. Educational Technology for Gifted Education from Information Age to Knowledge Era, ECHA Conference CD, htm/files/216.pdf

Gyarmathy É. (2004) Research on Dyslexia in Hungarian. (Ed) Smythe, I, Everatt, J & Salter, R.: International Book of Dyslexia. A cross language comparision and practice guide.123-132.

Gyarmathy É. &  Vassné Kovács Emőke (2004) Dyslexia in Hungary. A guide to practice and resources. (Ed) Smythe, I, Everatt, J & Salter, R.: International Book of Dyslexia. 116-121.

Gyarmathy É. és Kunné Szörényi Katalin (2004) Alulteljesítő tehetségesek alternatív oktatása. Educatio, 13. évf. 1. szám. 27-38.

Gyarmathy É. (2004) Gondolkodás és tanulás gondolattérképpel (Learning and reasoning by Mind Map) In. (szerk) Márkné Ettlinger Zsuzsanna, Táp Ferencné, Földes Tamás: Tanítunk - tanulunk,de hogyan?! Az oktatáskultúra irányzatai a tudásalapú társadalomban. "Fogjuk a kezed" Egyesület, Sopron. 186-193.old.

Everatt, J, Smythe, I, Ocampo, D and Gyarmathy, E (2004). Issues in the assessment of literacy-related difficulties across language backgrounds: A cross-language comparison. Journal of Research in Reading, 27, 141-151.

 

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (2004) Szocio-kulturálisan hátrányos tehetségek. MPT Konferencia, Debrecen, május 27-29. Előadás-kivonatok, 205-206.

Gyarmathy É. (2004) Social-culturally disadvantegeous gifted. ECHA Conference, Pamplona Book of Abstarcts, 86.

Everatt, J, Reid, G, Smythe, I, Gyarmathy, E and Oztoycan, E (2004). Learning, thinking and language: cross cultural comparisons. Paper presented at the British Dyslexia Association Conference, Warwick, UK.

 

2005

 

Gyarmathy É. (2005) Double exceptionality. In: Special Educational Needs in Europe Teaching languages to learners with special needs. European Commission. DG EAC 23 03 LOT 3. http://europa.eu.int/comm/education/policies/lang/doc/special_en.pdf, pp 73-74

Gyarmathy É. (2005) Átlagostól eltérő gyermekek. In (Szerk) Márkné Ettlinger Zs, Táp F.-né és Fóldes T.: Szocializált esélyteremtő oktatás és/vagy az oktatás esélyteremtése, szocializációja? Fogjuk a Kezed Egyesület, 67-72.

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy Éva és mtsai (2005) A Napkör munkacsoport és a Napkör mentálhigiénés Alapítvány tevékenysége. Pszichoterápia és tanácsadás a társadalmi változásban. A Pszichoterápia szakfolyóirat különszáma. 62. old.

Gyarmathy É. (2005) Miért tanul és miért nem tanul a gyerek? Mestersége Tanító. Konferencia, Szeged, november 18-19. Előadás.

 

 

2006

 

Gyarmathy É. (2006) A tehetség – fogalma, összetevői, típusai, azonosítása. ELTE Kiadó, Budapest.

 

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (2006) Eltérő családi hátterű kiemelkedő képességű gyerekek motivációs és értékvizsgálata. MPT Konferencia, Budapest

Gyarmathy É. (2006)  Kognitív profil és képességfejlesztés. Agria Media 2006 Konferencia Book of Abstracts 91, Eger.

Gyarmathy E. (2006) Unseen minority – gifted children with specific learning difficulties. Dyslexia as a Life Span Problem. 15th Anniversary Conference of Polish Dyslexia Association. Gdansk.

 

 

2007

Gyarmathy É. (2007) A tehetség – Háttere és gondozásának gyakorlata. (Giftedness – Background and practice) ELTE Kiadó, Budapest.

Gyarmathy É. (2007) The Treatment of Specific Learning Difficulties in the
Classroom.
 (Szerk) Dávid M, Estefáné Varga M. és Ludányi Á.: Tanulmányok a pszichológiai tudományok köréből, az Eszterházy Károly Főiskola Tudományos Közleményei, Új sorozat XXXIII. kötet, Eger. 13-26.

Gyarmathy E. (2007) Education and lifelong learning. In. Ian Smythe (Ed): Dyslexia: A guide for individuals.

Gyarmathy É. (2007) Diszlexia. Specifikus tanítási zavar. (Dyslexia. Specific Teaching Difficulties) Lélekben Otthon Kiadó, Budapest.

Gyarmathy É. (2007) The social-culturally disadvantaged gifted and the ADHD. World Conference Book, Distinguished Academic Performance.

 

Konferencia anyagok

Gyarmathy É. (2007) The  social-culturally disadvantaged gifted and the ADHD.  From Local to Global World Conference for Giftedness.

Gyarmathy É. (2007) Environment and Dyslexia. Second All-European Dyslexia Conference. Keynote lecture on the Conference of the European Dyslexia Assocciation, November 16th-18th.

 

2008

 

Smythe, I; Everatt, J; Al-Menaye, N; He, Xianyou; Capellini, S; Gyarmathy, E; Siegel, L.S. (2008) Predictors of Word-Level Literacy amongst Grade 3 Children in Five Diverse Languages. Dyslexia,  Aug v14 n3 pp70-187.

 

 

Konferencia anyagok

 

Gyarmathy É. (2008) Hyperactivitive person - patient, rebel, gifted.  From Giftedness in Childhood to Successful Intelligence in Adulthood. 11th International Conference of ECHA. Book of Abstracts  p 64.

Szabó Z., Gyarmathy É. (2008) Kognitív Profil Teszt és on-line implementációja. VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Magyar Tudományos Akadémia  2008. november 13-15.

Szabó Z, Gyarmathy É. (2008) Angol nyelv oktatása diszlexiásoknak. CallDsc. VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Magyar Tudományos Akadémia  2008. november 13-15.

 

 

2009

 

Gyarmathy É. (2009) Kognitív Profil Teszt. Iskolakultúra 3-4.

Gyarmathy É. (2009) Atipikus agy és a tehetség I. - Tehetség és a neurológia hátterű teljesítményzavarok valamint az Asperger szindróma. Pszichológia.

Gyarmathy É. (2009) Atipikus agy és a tehetség II. - Az átütő tehetség és a tehetségvizsgálatok ma. Pszichológia.