Gyarmathy É. (1995)
Kreatív tehetség és tanulási zavarok. in: Tehetség és képességek, (szerk)
Balogh L., Herskovits M. & Tóth L., KLTE Pedagógiai-Pszichológiai Tanszék,
Debrecen, p. 199-217.
Gyarmathy Éva
(részlet)
"
Ha képzômûvészet, zene és testnevelés lennének a
vezetô
tantárgyak az általános iskolai tantervben,
kétségtelenül
a tanulási zavarokkal küzdôknek a
mostaniaktól
eltérô csoportjával lenne dolgunk."
Geschwind,
1984
A kreatív
tehetség meghatározásának legismertebb elmélete Renzulli (1978) nevéhez
fûzôdik. A tehetségre jellemzô viselkedés a három alapvetô tulajdonságcsoport
- átlag feletti képesség, feladatelkötelezettség és kreativitás - integrációját
mutatja. A tehetséges gyerekek azok, akik manifesztálják, vagy képesek
kifejleszteni magukban ezt az integrációt, és alkalmazni valamely, az emberiség számára potenciálisan
értékes területen. Mönks (1992) módosította Renzulli modelljét, és a
környezetet is feltüntette rajta, mivel az a tehetség kibontakozásának
alapfeltételeihez tartozik. A család, az iskola és a társak mint fontos
tényezôk jelennek meg. A család értéket ad, a tanár kapukat nyit, a társak mint
katalizátorok hatnak. Mint rendesen, most is a környezet és a belsô adottságok
összjátéka bontakozik ki.
Bernstein
(1972) óta jól megfogalmazható az alacsonyabb kulturális szintû
családokból érkezô gyerekek problémája. A kidolgozott kód és korlátozott kód
továbbelemzésével még pontosabban megrajzolt képet kapunk.
A klasszikus
példa: A gyermek keresi a kisautóját. Az egyik anya elmagyarázza, hogy "a
szekrény melletti asztal alatt van", a másik, egyszerûbb anyuka csak
mutatja, arcával, szemével, kezével jelezve "ott van ni, ott van".
Az iskolában
az elsô anyukához hasonlóan a kidolgozott kódot használja a pedagógus. Szép
kerek kifejezéseket, összetett mondatokat alkalmaz, mûvelt beszéddel
kommunikál. Az elsô naptól kezdve hátrányban van az a gyermek, amely más kódot
tanult, verbalitása alacsonyabb szintû. Pedig miközben az egyik gyerek
verbális képességei fejlôdnek, a másik gyereknél is történik tanulás - anyja
mimikáját, hanghordozását figyeli, szemével pásztáz, megpróbálja megtalálni az
autóját. Téri tapasztalatokra tesz szert, de nem verbális, szekvenciális
ingereket kap, hanem non-verbális, holisztikus jellegû megközelítésre
kényszerül. Óráról-órára, napról-napra súlykolják a családok a kétféle
tananyagot.
Ha
végiggondoljuk a két agyfélteke mûködésmódját, mindjárt szembeszökô, hogy
az egyik kultúra bal, a másik jobb hemiszféra hangsúlyos.
Az oktatási
rendszer a verbalitásra, a baltekei funkciók fejlesztésére irányul.
Kifejezetten hátrányban vannak az iskolában azok a gyerekek, akik nem verbális
hangsúlyú kulturális háttérbôl érkeznek, pedig nagyon fontos képességek
birtokában vannak. Feltéve, hogy nem extrém ingerszegény környezetben
nevelkednek, társas készségeik, nem-verbális kifejezôkészségük, téri-vizuális
felfogóképességük fejlett.
Ezekbôl a
gyerekekbôl kerülnek ki az áldiszlexiások. A legnagyobb fejlesztési
eredményeket éppen az ilyen típusú tanulási zavarokkal küzdô gyerekeknél érjük
el. Számukra nehézséget jelent a téri jelek verbalitáshoz kötése. Ahogy az
egyik gyerek a téri viszonyokat, és a környezet egyéb elemeit szavakra kódolva
tanulta, a másik mozdulatokhoz, érzelmi hatásokhoz kapcsolva ismerte meg.
(Szüleink közül nem egy még tudja, milyen mozdulatok melyik betût
jelentették. Úgy tanulták az ABC-t mint mi a szolmizációt.) Betûk,
számok, egyéb szimbólumok elsajátítása és használata sokszoros erôfeszítést és
sokkal több munkát, gyakorlást kíván ezektôl a gyerekektôl. Maguk a szavak,
kifejezések is szokatlanok számukra, hiszen szókincsük szegényes, az
írott-olvasott szöveg fordulatai ismeretlenek. Hasonlóan ahhoz, ahogy nehezen
tudunk elolvasni egy idegen nyelven írt szöveget, ha nem vagyunk elég
gyakorlottak a nyelvben.
A tanulási
nehézségek hátterében azonban sokszor apró mûködési zavar áll, amely
feltûnô mentális deficitet nem okoz, de olyan részfunkció kiesést igen,
amely miatt a gyermek nem tud megtanulni írni, olvasni vagy számolni. Ez az
MCD-nek (minimal celebral dysfunction) is nevezett jelenség okozza az igazi
problémákat, és az orvostudomány fejlôdésével - tudnillik egyre több
koraszülött vagy súlyos beteg gyermeket sikerül megmenteni, akik egészségesek,
csupán a minimális eltérés következtében jelentôs hátrányt szenvednek az
iskolában - egyre több lesz a részfunkció kiesés miatt a követelményeknek
megfelelni nem tudó gyermek.
Geschwind és munkatársai (1984)
vizsgálatsorozatukban kimutatták, hogy a nyelvi és a téri dominancia független
egymástól, és már a magzati életben elválasztódik. Fôtusz korban versengenek az
idegsejtek a megmaradásért, és bizonyos okokból a diszlexiásoknál és a
balkezeseknél a jobb oldal gyôz. Sajnos Geschwind korai halála miatt ez a
kutatási vonal megszakadt, de már az addigi eredmények alapján megállapították,
hogy a diszlexia csak egyik oldalról defektus, mondhatjuk a baloldalról, míg
másrészt, a jobb agyi félteke fejlettebb, így az ehhez kötôdô funkciók magas
szintüek lehetnek. A nagyon kifejezô "pathology of superiority"
megfogalmazásnál jobbat nem is találhattak volna.
Hiperaktív,
tanulási zavarokkal küzdô gyerekek kreativitását vizsgálták Shaw és munkatársai
(1992). Kiderült, hogy ha egyszerre jelenlévô ingerekkel kell dolgozniuk,
rendkívül jó eredményeket érnek el. Kreativitásuk meghaladja normális
társaikét. A kutatók feltételezése szerint ezeknek a gyerekeknek a jobb
agyféltekéje túlmûködik, és a szertelen jobb agyteke nem hagyja figyelni
ôket. Ami az iskolában nehézséget jelent számukra, hogy a világot mindig újnak
látják, állandóan más megközelítésben, az elôny lehet, ha éppen a megszokottól
eltérôen kell valamit megközelíteni. Nonverbális készségeik nekik is sokkal
fejlettebbek, az iskolában is elsôsorban non-verbális készségeiket használják.
Kulcsár
Zsuzsa (1991) kutatása során Shaw-ék elméletével éppen ellentétes
megállapításra jutott. Szerinte a jobbféltekei mûködések deficitje okozza
a problémát.
Az
ellentmondás azonban feloldható. Az egyik hemiszféra kisebb sérülése esetén a
másik hemiszféra átveheti a sérült részek mûködését, és ilyenkor az
alapfunkciók kárt szenvedhetnek, másrészrôl az addig egymástól távolabb lévô
mûködésterületek közelebb kerülhetnek egymáshoz. Ezek az apró, alig
diagnosztizálható elváltozások okozhatják a tanulási zavarokkal küzdôk
vizsgálata során nyert ellentmondásos teszteredményeket is. Minden ilyen
esetben új gondolkodási utak is nyilnak, amelyeket kihasználva és nem elnyomva
a megismerés újfajta megközelítésének lehetôségét szerezhetjük meg
A
részképességgyenge tehetségek nem a kutatók elméletei alapján ismertek. Számos
géniusz küzdött valamilyen az intellektuális teljesítményben szerepet játszó
deficittel. Einstein, aki igazán a nagy, alkotó gondolkodók közé sorolható
tudós volt, 3 évesen még nem tudott beszélni. Anyja énekelt neki, megtanult
énekelni és beszélni is. Középiskolában még bukdácsolt, 26 évesen pedig
Nobel-díjat nyert. Edison, Nietsche, da Vinci szintén késôn kezdett beszélni,
Yeats a költô és Flaubert az író diszlexiások voltak. Benoit Mandelbrot az IBM
kutatója, a fraktál geometria kidolgozója mai napig sem tudja az ABC-t és az
alap matematikát - nem véletlen, hogy kitalált valami mást.
Nyomós okunk
van feltételezni, hogy a tanulási zavarokkal küzdô gyerekek magas szinten
rendelkeznek olyan tulajdonságokkal, amelyek szükségesek az alkotó
gondolkodáshoz. Ez nem azt jelenti, hogy a tanulási zavaros gyerekekbôl lesznek
a zsenik, hiszen sok egyéb tényezô játszik szerepet a tehetség kialakulásában,
csak mint a zsenialitáshoz vezetô egyik utat szeretném felvillantani ezt a
lehetôséget. A tanulási zavarokkal küzdô gyerekek új lehetôségeket
jelenthetnek, ha megtaláljuk fejlesztésükhöz a megfelelô módszereket. A
tehetséggondozáshoz tartozik azoknak a gyereknek a fejlesztése is, akik nem az
iskolai követelményeknek megfelelô képességekkel, illetve motivációkkal
rendelkeznek. Érdemes néhány gyakorlati példát elemezni.
Einstein
édesanyja énekelt fiának. Megtanította énekelni, és a gyermek az éneken
keresztül tanult meg beszélni. Nem a beszédet gyakoroltatták vele, és nem a
beszédre való motiváltságát próbálták növelni, hanem onnan indult el az anya,
ahol a gyermek jól érezte magát. A zenei képességek a jobbtekéhez kötôdnek. A
gyermek Einsteint valószinûsíthetô jobbagyféltekei dominanciája a zenéhez
vonzotta, majd az ének átvezette a beszédhez. Ezáltal megtanulta a különbözô
feldolgozási módok, a két agyfélteke összehangolását. Egy Nobel-díj talán
Einstein édesanyjának is járna.
Másik példa
Picasso, aki 10 évesen még nem tudott olvasni. Apja rajztanár volt, és átvette
magához abba az iskolába, ahol ô tanított. Pontos adataim nincsenek, de ezek
után már csak felfelé ívelt a mûvész életútja. Ismét a jobbtekei
feldolgozás, jelen esetben az ábrázolás került elôtérbe. Érdekes adalék ehhez,
ha néhány Picasso festményt megfigyelünk, mintha az MCD-s gyerekek szemével
látnánk. A testséma eltorzulása egészen új alakzatokat hoz létre.
A nagy
alkotók életútjának, fejlôdésének elemzése nyomán a tehetségnek egy fejlesztési
lehetôségét láthatjuk. Az alkotó gondolkodásban elônyt jelent, ha mielôtt
absztrakt szinten, hangolják be a gondolatot, képesek más modalitásban is
megfogni. Ha a feldolgozás során a két félteke szoros együttmûködése
megvalósul, több funkció tud résztvenni a folyamatban. A részképességgyenge
alkotók elônyt faragtak hátrányukból.
Az egész
nyugati oktatás a bal teke fejlesztésére épül, amely a nyelvi, logikai és
szekvenciális folyamatok erôsítését jelenti. A jobb teke amely többek között a
téri, zenei, és a szociális képességeket rejti, alacsony státuszba került, a
sakk klubok, mûvészeti ágak, és egyéb szabadidôs foglalkozások kereteibe
szorult ki. Az emberi képességek nagy tömegét ignorálja az iskolai oktatás,
pedig egyre nyilvánvalóbb, hogy az emberi agy egyes területeinek összehangolt
mûködése vezethet magasszintû gondolkodási teljesítményekhez.
A tanulási
zavarokkal küzdô gyerekek hatalmas új kihívást jelentenek. Mint minden ilyen
helyzetet, ezt is kétféleképpen lehet feloldani - a régi fenntartására, vagy az
új megoldások keresésére teszünk erôfeszítést. Vagy haladunk a régi úton, és
ezeket a gyereket többé-kevésbé beillesztjük a nagy többség közé, vagy új
utakat keresünk, amelyek már megfelelnek az új problémákra, és a nagy többség
is nyer velük.
Az iskolai
követelményeknek megfelelni nehezen tudó, szociokulturálisan elmaradott, vagy
képességeiben kiegyensúlyozatlan gyerekek között is sok tehetségest
találhatunk. Fejlesztésük lényegében nem különbözik a tehetséggondozásban
alkalmazott módszerektôl, csak a szorosan vett iskolai oktatástól. Nem a
hiányzó képességekre kell koncentrálni, hanem a magas szinvonalú képességekbôl
kiindulva a különbözô képességek integrálását, a teljes agy használatát kell
megtanítani. Akinek a verbalitása fejlett, annak a baltekei területrôl indul a
fejlôdése. Akinek a jobbtekei funkciói fejlettek, az ahhoz kapcsolódó
képességeket felhasználva juthat elôbbre. Bármely fejlesztés ugyanakkor
tehetséggondozás is lehet, ha a tananyag kiterjesztését vállalja.
Az
olvasásoktatásban például akár a régi kézjelekhez kötött módszer, akár a most
kifejlesztett olvasástanítási módszer, amellyel énekelve tanulnak olvasni a
gyerekek, segíthet a diszlexiások számának csökkentésében, és közben a teljes
agy használatát tanítja, nem egyoldalúan akar fejleszteni.
A számolási
nehézségek korrekciójában segíthet a szorobán, ahol a számolás meghatározott
mozdulatokhoz kötôdik. A diszkalkulia prevenciójával és terápiájával foglalkozó
tanulmányában Dékány Judit (1989) az ujjakon való számolást mint a gyakorlatban
legjobban bevált módszert említi. Amellett, hogy mindig kéznél lévô eszköz,
téri, vizuális és kinesztétikus ingereken keresztül segíti a gyereket a
számolásban, és közvetít a számfogalom kialakulásában. Sok számolási
nehézségekkel küzdô gyerek menedéke, mégis az iskolában erôsen tiltják.
A tanító
néni tiltásának engedve egy igen jó értelmi képességû, de diszkalkuliás
gyermek megtalálta a követelményeknek egész jól megfelelô - mindig kéznél lévô, téri, vizuális - másik
eszközt, a karóráját. Még az analóg órák korában az óralapon sorakozó ötös
rendbe szedett vonalkák igazi segítséget jelenthettek.
Ennek
kapcsán érdemes odafigyelni arra a tényre, hogy az új digitális kijelzésû
kvarcórák sokáig tért hódítottak, mégis visszatért az analóg kijelzés. Ma már
igen sokan választják a kvarcórák hagyományos mutatókkal ellátott változatát,
nyilván mert téri információként sokan jobban kódolják az idôt, mint
számfogalomként. Az elôzô részben említett Mandelbrot hasonlóan járt el. A
számokkal csak baja volt, a geometriát ezért leválasztotta a számokról, és
bevezette a fraktálokat, így új utat nyitva a tudományban.
Alkotó
tehetség fejlesztéséhez alkotó pedagógusok értenek a legjobban. Igazi
kreativitást kíván az éppen járható út megtalálása, viszont cserébe sokkal
többet lehet nyerni, mint amit mondjuk egy elfogadható osztályzat jelent.
A tanulási
zavarokkal küzdô tehetséges gyerekek fejlesztéséhez ugyanazok a módszerek
ajánlottak, amelyeket általában tehetséggondozó programként használnak. Egészleges,
holisztikus megközelítés, multidiszciplináris, a tudomány és tantárgyterületek
határait átlépô foglalkozások a legmegfelelôbbek. A szintézist kívánó
tevékenységek és absztrakt fogalmakkal gondolkodás, elvonatkoztatás jó
kiindulási terep a tehetségnek, és a holisztikus felfogóképességû
tanulónak erôssége lehet. A mûvészeteket is egyre többen alkalmazzák a
tanulási zavarok korrekciójában (Anderson, 1994).
Fontos
támpontot nyerhetünk a fejlesztés kiindulásához, ha odafigyelünk ezeknek a
problémás gyerekeknek kedvelt tevékenységeire. Azon felül, hogy a gyermek
kedvelt elfoglaltságát szívesen folytatja, két másik alapvetô elônye van ennek
a megközelítésnek.
Egyik az,
hogy a gyerek önmagától nem foglalkozik kitartóan olyasmivel, ami jelentôsen
meghaladja képességeit, és mint korábban már volt róla szó, onnan érdemes
indulni, ahol a gyermeknek az erôsségei vannak.
A másik
elôny nem ilyen egyértelmûen belátható, inkább a gyakorlatban
bizonyosodik be. A gyerek, és a tehetséges méginkább belsô ösztönzést érez
tudásának, képességeinek növelésére. Ezt sokan megkérdôjelezik ugyan, de csak
azok, akik nem a természetes, hanem a környezet (iskola, szülôk, stb.) által
már legtöbbször hátrányosan befolyásolt tanulók belsô hajtóerôit tekintik. Most
nem az oktatást elutasító, hanem a játékos, mindent kipróbáló, kíváncsi
gyermekre gondolok. Ez a gyermek tudja az utat, amely fejleszti ôt. Ahogy
fejlôdése során egyre a megfelelô játéktípust választja - funkciójátékok,
szerepjátékok, konstrukciós játékok majd szabályjátékok - tökéletes tantervet
állítva össze, így gyenge pontjainak korrigálására is kész. Tevékenysége ebbe
az irányba mutat, csak követnünk, majd továbbvezetnünk kell.
Az általános
alapelveken felül szükség van néhány konkrét tanácsra is a tehetséges tanulási
zavarokkal küzdô gyerekekkel való foglalkozáshoz. A következô listában 15
pontban foglaltam össze azokat a gyakorlati tudnivalókat, amelyek könnyebbé
tehetik az elsô lépéseket:
1. Vegyünk fel szemkontaktust a
gyerekkel, mielôtt szólunk hozzá. Egyszerre minél kevesebb utasítást adjunk, és
azokat írjuk fel a táblára, írésvetítôre vagy papírra.
2. Hagyjuk a gyereket, hogy megfigyeljen másokat,
mielôtt az új feladattal megpróbálkozik.
3. Kerüljük el az idôre mért feladatokat,
dolgozatokat, versenyeztetést. Inkább saját rekordjait próbálja megdönteni
otthon vagy egyéni foglalkozáson.
4. Lehetôleg szóban mérjük fel tudását, és
képességeit az átlagosakhoz és a hozzá hasonló nehézségekkel küzdô tanulókhoz
viszonyítsuk.
5. Tartsuk közelünkben, az elterelô zajoktól
távol a gyereket, biztosítsunk nyugodt helyet munkájához.
6. Szoktassuk rá emlékeztetô listák készítésére
elkerülendô az elfelejtésekbôl adódó problémákat.
7. Kerüljük a nyers memorizálást, inkább
összefüggéseket tanítsunk.
8. Használjunk gyakran humort a kommunikációban.
9. Engedjük, hogy felfedezze saját
problémamegoldó módszereit. Adhatunk nehezebb elvonatkoztatást kívánó
feladatokat még akkor is, ha mástípusú egyszerûbb, feladatokkal nem
boldogult.
10.Az anyag
keltse fel érdeklôdését, esetleg saját szabadidôs, otthoni tevékenységéhez
kapcsolódjon.
11.Használjunk
vizuális és kézzel megfogható, tapintható anyagokat, eszközöket.
12.Segítsük
kompenzációs eszközökkel és technikákkal - helyesírási kéziszótár, írógép vagy
szövegszerkesztô használata, számológép, esetleg szorobán, magnó a leckék
megtanulásához, vizualizációs technikák és egyéb emlékezetfejlesztés, számolás
elôtt becsléssel állapítsa meg az eredményt, stb.
13.Koncentráljunk
erôsségeire, találjuk meg a sikeres területeit gyenge pontjai helyett. Ezeknek
a nehézségeknek a korrekciója a 9. éven túl egyre kevésbé hatásos ismétlési
gyakorlatokkal. Az unalmas feladatok ráadásul igen kellemetlen élményt
jelentenek a gyereknek, elfordíthatják a foglalkozásoktól.
14.Biztosítsuk a
gyereket arról, hogy nehézségein túl fog jutni. Mondjuk el, hogy nagyon sok
felnôtt sikeresen kompenzálja ilyen jellegû problémáit.
15.Mutassunk be
alkotókat, olyan felnôtteket, akik az övéhez hasonló hátránnyal sikeresekké
váltak. Lehet, hogy mindjárt a családjában találunk ilyet.
Odafigyelô,
érzékeny pedagógusok, akik a zavarok ellenére is a kiemelkedô képességekre
figyelnek, segítenek ezeknek a gyerekeknek önértékelésük helyreállításában és
így képességeik teljesítményekben való realizálásában.
A tehetségek
hatalmas energetikai bázissal rendelkeznek. A tehetségnek alkotnia kell, így
vagy úgy, hogy csökkentse a feszültségét. Ez a hajtóerô az, amitôl kiemelkedik.
Ha azt akarjuk, hogy tehetség váljék belôle, és ne bûnözô, aki a
társadalom ellen fordítja képességeit, vagy drogos, aki pótszereket használ
feszültségének csökkentésére, akkor adjuk meg a lehetôséget a különbözô
alapokról induló, különbözô típusú tehetségek kibontakozására.
Irodalom
Anderson, F. E.
(1992) Art-centered Education and Therapy for Children with Disabilities.
Charles C Thomas, Illinois.
BERNSTEIN, B.
(1972): Class, Codes and Control. Routledge Kegan Paul, London.
Dékány J. (1989)
Discalculia-prevenció - vizsgálat és terápia. Gyógypedagó-giai Szemle 1989/3.
GESCHWIND, N.
(1984): The biology of cerebral dominance: Implication for cognition. Cognition, 17, p.193-208.
KULCSÁR ZS.
(1991) Pszichoszomatikus sérülékenység. Magyar
Pszichológiai Szemle (5)
SHAW, G. (1992):
Hyperactivity and creativity. Bulletin of
the Psychonomic Society, 30,(2).
(A cikk elsô része
megegyezik a disszertációban írtakkal, ezért azt elhagytam.)